Vývoj lezení není jen o lezení

Ten byznys zasahuje do všeho. Od vstupů na sportoviště, umělé stěny, na kterých si, jištěni lanem, vylezete do pořádné výšky, po boulderingová centra, kde na nízkých stěnách trénujete maximální obtížnost lezení. K tomu se přidává výroba a prodej sportovního oblečení, speciálního lezeckého materiálu, stravy, tábornického vybavení. Svůj, ani ne rozvoj, ale přímo i vznik prodělal obor, o kterém ještě před takovými třicetiletý, neměl nikdo potuchy. Specializované cestovní kanceláře, které organizují nejen zájezdy do klasických hor a skalních oblastí, ale také i výstupy na nejvyšší vrcholy světa.

Pobyt na horách

Obchodníci zkrátka chytili příležitost nového odvětví za pačesy. A udělali to velice dobře. Podpořili sport jako takový. Z počátku, ještě před rozvojem umělých stěn, vyzvali lidi, aby více času trávili v přírodě. Podpořili je produkty na přežití.

Od devadesátých let lidi veřejně začali chodit ve speciálním sportovním oblečení i v běžném životě. Šičky v Číně, Pákistánu, Indii i Bangladéši začaly žhavit stroje a brousit jehly.

Veškeré firmy vyrábějící potřeby pro horolezce a lidi, věnující se outdoorovým aktivitám, přesunuli výroby právě do těchto zemí. Bodejť by ne, když za ušití bundy místní pracovnice dostala na výplatu, v přepočtu asi 3 koruny. Levná pracovní síla, při výrobě materiálu i při zhotovování finálních produktů, umožnila obchodníkům výrazně si zvýšit své marže a tím i zisky.

Na obchodní strategii není nic špatného, jde přece o základní princip obchodu. Vyrobit, nakoupit co nejlevněji a co nejdráž prodat. Rozvíjející obchod měl ale jedno velké pozitivum.

Hory a zvíře

Jak se firmy předháněly o co největší podíl na trhu, investovali hromady inkasovaných peněz do vývoje.

Brzy přišly na trh supermoderní materiály. Překonaly se Gore-texové materiály, Veškeré outdoorové potřeby se rapidně odlehčily. Zvýšila se odolnost proti vodě, přišly materiály odolné větru. Celkově se zvýšilo pohodlí uživatelů oblečení z těchto materiálů.

Vymyslely se nové, bezpečnější jistící prostředky a i ty se razantně odlehčily. Obuvníci se začali předhánět, které lezecké boty budou lépe držet a budou spolehlivější.

Horolezectví ne vkročilo, ale přímo skočilo do další fáze.


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup